slovensko
|
slovensko
PROSTOVOLJNO DODATNO POKOJNINSKO ZAVAROVANJE
Za uvod
Nov zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list RS, št.
106/99) uvaja dolgoročne spremembe v pokojninskem in invalidskem zavarovanju.
Ena izmed najpomembnejših novosti je uvedba prostovoljnega dodatnega
pokojninskega zavarovanja. Ta sprememba je poleg sprememenjenih pogojev
za upokojevanje tako pomembna, da zadeva praktično vsakega posameznika,
še posebej pa tiste, ki jih do upokojitve loči deset let in več. Zaradi
podaljševanja pričakovane življenjske dobe, zmanjšanja rodnosti,
staranja prebivalstva ter tudi neprimernega ravnanja z vplačili v
pokojninsko blagajno v preteklosti sistem obveznega pokojninskega zavarovanja
ne bo mogel več zagotavljati zadostnih sredstev za izplačevanje pokojnin
v sedanjem obsegu. Zato se uvaja dodatno prostovoljno pokojninsko
zavarovanje, ki ne temelji na vplačilih prispevkov vseh zavarovancev za
izplačilo pokojnin vseh upokojencev, ampak na varčevanju vsakega posameznika.
Z obveznim pokojninskim zavarovanjem si bo posameznik sicer
zagotovil pokojnino, ki pa bo glede na neto plačo, ki jo je prejemal v
času zaposlitve, bistveno nižja. S prostovoljnim dodatnim pokojninskim
zavarovanjem si bo posameznik zagotovil vsaj takšno
razmerje med neto plačo in pokojninskimi prejemki, kot je to veljalo
do spremenjenega zakona o pokojninskem in pokojninskem zavarovanju, torej
približno 85% osnove za polno pokojninsko dobo, izračunane na
dolgoletnem povprečju plač, s tem pa vsaj primeren
življenjski standard v starosti.
O sistemu pokojninskega zavarovanja
Novi zakon uvaja koncept t.i. treh stebrov pokojninske reforme:
- prvi
steber -
obvezno pokojninsko zavarovanje, kjer se
izplačilo pokojnin sproti zagotavlja iz vplačanih prispevkov. Ostaja
temelj pokojninskega zavarovanja. Prispevki so predpisani in
imajo poseben položaj v davčnem sistemu.
- drugi
steber -
obvezna in prostovoljna kolektivna in
individualna dodatna pokojninska zavarovanja. V obvezno
dodatno pokojninsko zavarovanje so vključeni vsi zavarovanci, ko so do
uveljavitve novega zakona imeli priznano t.i. beneficirano dobo. V
prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje se lahko vključijo vsi
zaposleni ali upokojenci, za to zavarovanje pa so
izdelani pokojninski načrti, ki opredeljujejo vsa razmerja med zavarovanci
in izvajalci zavarovanj. Ta zavarovanja se izvajajo po naložbenem načelu
z vplačili na osebni račun posameznika ter z davčnimi olajšavami, ne
glede na to ali premije vplačuje posameznik sam
ali organizacija, kjer je zaposlen ali pa kombinirano. Višina premije
je omejena navzdol, navzgor pa na ta način, da se nad določenim zneskom
vplačana premija ne šteje več za davčno olajšavo.
- tretji
steber -
individualna prostovoljna dodatna
pokojninska zavarovanja po zakonu o pokojninskem in invalidskem zavarovanju,
kjer lahko premije vplačuje vsak, ne glede na to ali je zaposlen ali
upokojenec. Premije niso omejene, vendar se
kot davčna olajšava upoštevajo le v okviru 3% olajšav po zakonu
o dohodnini, če pa premije plačuje delodajalec, se upoštevajo kot
boniteta.
Podrobneje o drugem stebru
S prvim stebrom se zagotavlja minimalna socialna varnost za
starost. Zaradi že omenjenih dejavnikov se bo pokojnina na podlagi
vplačevanja prispevkov v tem stebru bistveno znižala v primerjavi s
sedanjimi pokojninami in ne bo zadoščala za primeren
življenjski standard v starosti.
Varčevanje v tretjem stebru je sicer že zdaj mogoče v obliki rentnih
zavarovanj, ki jih izvajajo zavarovalnice, vendar zaradi minimalnih
davčnih olajšav za posameznika, nič olajšav pa za delodajalca, ni
zelo zanimivo. Prednost tega sistema je, da so premije neomejene,
vendar je rizičnost tega zavarovanja večja.
Bistvena novost v našem sistemu pokojninskega zavarovanja je torej
drugi steber. Zaposleni in delodajalci bodo morali za dodatno
pokojninsko zavarovanje poskrbeti sami
ter se vključiti v pokojninski načrt prostovoljnega dodatnega pokojninskega
zavarovanja, ki ga lahko izvajajo pokojninski skladi, oblikovani kot
vzajemni pokojninski skladi ali kot specializirane pokojninske družbe.
Pokojninske načrte pa lahko izvajajo tudi zavarovalnice.
Pokojninski načrt določa pogoje za pridobitev pravic iz prostovoljnega
dodatnega pokojninskega zavarovanja, vrsto in obseg teh pravic ter postopek
za njihovo uveljavitev. Pokojninski načrt mora odobriti minister za delo,
po odobritivi pa se pokojninski vpiše v poseben register.
Z zakonom je prepisana vsebina pokojninskega načrta. Prostovoljno dodatno
zavarovanje po pokojninskem načrtu mora kriti izplačilo dodatne starostne
pokojnine, lahko pa krije tudi izplačilo predčasne starostne pokojnine za
čas od pridobitve pravice do predčasne pokojnine do pridobitve pravice
do pokojnine iz obveznega zavarovanja.
V drugem stebru se vplačujejo denarna sredstva na osebni račun zavarovanca
na podlagi pokojninskega načrta, z namenom. da se jim ob določeni starosti
zagotovijo dodatne pokojnine ali druge pravice, določene s pokojninskim
načrtom. Glede na davčni status vplačil se prostovoljno dodatno pokojninsko
zavarovanje deli na dodatno zavarovanje, ki ga financira posameznik
(individualno) in dodatno zavarovanje, ki ga financira delodajalec
(kolektivno dodatno zavarovanje), mogoča pa je tudi kombinacija obeh.
- Individualno
zavarovanje
Pri individualnem zavarovanju je zavezanec za vplačilo premije
posameznik, ki plačuje premijo v pokojninski sklad iz svoje neto plače, kjer
se mu prizna olajšava do celotnega davčno določenega zneska (24 % prispevkov
za obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje iz bruto plače oz. 5,844%
bruto plače, vendar najmanj 3.000 SIT in največ 30.000 SIT). Lahko plačuje
več, vendar se višja premija ne šteje v davčne olajšave
oz. se lahko šteje v ovir 3% splošnih olajšav. Opozoriti pa je treba, da
tu ne gre za davčno oprostitev, saj bo dodatna pokojnina obdavčena po
zakonu o dohodnini in gre le za časovni zamik plačila dohodnine - torej
vplačane premije so davčna olajšava (v predpisanih mejah) v času vplačevanja,
vendar je dodatna pokojnina v času prejemanja obdavčena. Zakon o dohodnini
sicer se ne določa, da bodo tako vplačane premije v celoti davčna
olajšava (torej mimo že obstoječih 3% olajšav), vendar je postopek sprememb
zakona v tem smislu v teku. Opozoriti je treba tudi na stroške vplačevanja
premije, kot so določeni s pokojninskim načrtom. Za določeni vplačani znesek
posameznika upravljalec pokojninskega sklada obračuna vstopne stroške
(dejansko gre za vrsto provizije - npr. 6% plačane premije), tako da
na račun posameznika ne gre celoten vplačan znesek. Zaračunajo se tudi
stroški upravljanja, ki se ne zaračunavajo direktno posamezniku ampak
zmanjšujejo donos v posameznem letu. Izstopni stroški pa so stroški
izstopa iz pokojninskega načrta v določenem odstotku od vrednosti sredstev
na računu.
- Kolektivno
zavarovanje
Vplačila po pokojninskem načrtu lahko delno ali v celoti financira
delodajalec tako, da plačuje premijo v korist svojih zaposlenih, ki so
vključeni v ta načrt. Da se ta vplačila štejejo v davčno olajšavo
za delodajalca, mora biti v načrt vključenih najmanj 66 % vseh
zaposlenih v rednem delovnem razmerju. Lahko je določeno, da del premije
plačujejo delavci sami v skladu s kolektivno pogodbo, če pa to vprašanje
v kolektivni pogodbi ni urejeno, se pokojninski načrt oblikuje v skladu
s pogodbo med delodajalcem in zaposlenimi, ki jih predstavlja pristojni
organ reprezentativnega sindikata pri delodajalcu.
- Izvajalci
pokojninskih načrtov
Pokojninski sklad se lahko oblikuje kot vzajemni pokojninski sklad
ali ustanovi kot pokojninska družba.
Vzajemni pokojninski sklad je premoženje, ki se financira z vplačanimi
premijami in oblikuje z upravljanjem teh sredstev, namenjeno pa je za
kritje dodatnih pokojnin zavarovancev, ki so vplačevali v ta sklad.
Sklad je v lasti zavarovancev, ni pravna oseba, imeti mora najmanj 1000
članov, deluje pa izključno v korist zavarovancev. Ker sklad ni pravna
oseba, mora imeti upravljalca. Vzajemni pokojninski sklad je odprt ali zaprt
in ima svoja pravila. Sestavni del pravil je tudi pokojninski načrt. Vzajemni
pokojninski sklad lahko upravljajo zavarovalnice ali banke. Odprti sklad je
tisti, ki članstva ne pogojuje z delovnim razmerjem pri istem delodajalcu
in se vanj se lahko vključi vsak posameznik. Ustanovijo ga lahko banke in
zavarovalnice. Zaprti pokojninski sklad je tisti, katerega člani lahko
postanejo le posamezniki, ki so v delovnem razmerju pri delodajalcu, ki
je ustanovitelj sklada (npr. velike gospodarske družbe; več družb, ki
skupaj izpolnjujejo pogoje za veliko gospodarsko družbo; Republika
Slovenija; javni zavodi (posamično ali več skupaj), ki imajo več kot
1000 zaposlenih). Ustanovitelj zaprtega sklada mora za upravljanje sklada
skleniti pogodbo z upravljalcem (banko ali zavarovalnico).
Pokojninski sklad se lahko oblikuje kot pokojninska družba, ki je
pravna oseba in izvaja pokojninske načrte. Pokojninska družba mora
imeti vsaj 15.000 zavarovancev in mora biti oblikovana kot delniška družba.
Pravzaprav je to zavarovalnica, ki je specializirana za
dodatna pokojninska zavarovanja.
- Donos
Pri prostovoljnem dodatnem pokojninskem zavarovanju posameznik sam
prevzema naložbeno tveganje z zajamčenim donosom na vplačano čisto
premijo (premija brez vstopnih stroškov). Zajamčeni donos mora biti
izrazen z letno stopnjo donosnosti, ki ne sme biti nižja od 40% povprečne
letne obrestne mere na državne vrednostne papirje z dospelostjo nad enim
letom. Pravila za izračun povprečnega donosa državnih vrednostnih papirjev
določi minister za finance. Upravljalec pokojninskega sklada
mora vsak mesec izračunati donos za zadnjih 12 mesecev. Če je dejanski
donos višji od zajamčenega donosa, opredeljenega v pokojninskem načrtu,
mora upravljalec razliko oblikovati kot rezervacijo. Ta rezervacija se
lahko krije le za pokritje primerov, ko je dejanski donos
nižji od zajamčenega. Če pa rezervacije te razlike ne pokrivajo, mora
upravljalec iz lastnih sredstev pokriti razliko do zajamčenega donosa. V
času varčevanja ni nobenega zavarovanja za sredstva na računu, ni jamčevanja
države, izvajalec načrta jamči sam.
- Izplačevanje
dodatne pokojnine
Zavarovanec prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja pridobi pravico
do dodatne starostne pokojnine, če je dopolnil starost 58 let, uveljavil
pravico do pokojnine iz obveznega zavarovanja ter je bil najmanj 10 let
vključen v prostovoljno dodatno zavarovanje. Dodatna pokojnina se
izplačuje v obliki mesečne pokojninske rente. Ne glede na pogoje za
pridobitev dodatne starostne pokojnine pa lahko zavarovanec, ki ni več
vključen v obvezno zavarovanje, pridobi pravico do predčasne dodatne
starostne pokojnine, če je bil vključen v prostovojno dodatno
zavarovanje najmanj 15 let, je dopolnil 53 let starosti in je vključen v
prostovoljno dodatno zavarovanje po pokojninskem načrtu, ki zagotavlja
pravico do predčasne dodatne starostne pokojnine. Do dodatne invalidske ali
družinske pokojnine je upravičen le zavarovanec, ki je vključen v
pokojninski načrt, ki krije takšna izplačila.
Če zavarovanec umre v času vplačevanja premij, zavarovanje preneha,
pravico do privarčevane vrednosti (brez stroškov) pa ima tista oseba, ki je
navedena v zavarovalni polici oz. dediči zavarovanca, če v polici ni
naveden upravičenec. Če zavarovanec umre med prejemanjem rente, se
renta preneha izplačevati, upravičenec oz. dediči pa niso upravičeni do
ničesar. Dedovanje je mogoče le v času varčevanja.
Kaj storiti?
Glede na demografske trende bodo finančne obremenitve prihodnjih
generacij za zagotavljanje ustreznega življenjskega standarda v starosti
vedno hujše. Sistem obveznega pokojninskega zavarovanja, kot ga poznamo,
sam ne zadostuje za zagotavljanje ustreznih sredstev. Zato za tiste, ki
živijo večinoma le od svoje plače, vključitev v dodatno pokojninsko
zavarovanje ni vprašanje. Izbira načina pa je seveda odvisna od posameznika,
pa tudi od delodajalcev ter sindikatov. Glede na davčne olajšave,
ki jih po zakonu država, je za delodajalce in delavce
najbolj zanimiv pristop h kolektivnemu dodatnemu zavarovanju. Seveda
morajo biti zato izpolnjeni določeni pogoji (vključiti se mora vsaj
66 % zaposlenih pri delodajalcu, delodajalec financira vsaj del dodatnega
zavarovanja), po drugi strani pa delodajalci v tem primeru povečujejo
direktne stroške dela.
Vsak posameznik se lahko vključi v odprte vzajemne pokojninske sklade,
ne glede na zaposlitev in s tem tudi ni vezan na pokojninski načrt svojega
delodajalca.
Institut kot javni raziskovalni zavod je neprofitna organizacija in
ne plačuje davka na dobiček. Iz tega vidika izgleda, da interes instituta
kot delodajalca seveda ni v tem, da financira prostovljno dodatno pokojninsko
zavarovanje. Poleg tega bi si institut za takšno financiranje
moral zagotoviti se dodatne vire, k temu bi morala dati soglasje tudi
Vlada RS, saj bi se takšno financiranje moralo izraziti tudi v finančnem
načrtu instituta.
Glede izvajanja prostovoljnega dodatnega pokojninskega
zavarovanja v javnih raziskovalnih zavodih se niti Vlada RS niti SVIZ kot
reprezentativni sindikat za področje raziskovalne dejavnosti še
nista opredelila. Najbrž bi bilo dobro urediti ta vprašanja kar v kolektivni
pogodbi, seveda na način, ki ne bi slabil finančnega stanja javnih
raziskovalnih zavodov ter posegal v sredstva, ki so namenjena raziskovalnemu
delu.
Ne glede na odprta vprašanja pa bi bilo mogoče uveljaviti kolektivno
prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje tudi na
institutu. Na predstavitvah pokojninskih načrtov je namreč mogoče
ugotoviti, da se javni zavodi že vključujo v kolektivno dodatno
zavarovanje. Sam način je odvisen od dogovora med delodajalcem in
reprezentativnim sindikatom.
Marko Burnik, sekretar instituta
Pri pripravi sestavka sem uporabil:
- Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list
RS, št. 106/99, 72/00, 81/00),
- dr. Alenka Žnidaršič Kranjc: Kako prevzeti odgovornost za
lastno starost, Gospodarski vestnik, 2000,
- Pokojninski načrt zavarovalnice Triglav,
- Pokojninska načrta Prve pokojninske družbe Prva 1 in Prva 2.
html pripravljen 7.11.2000,
dgc