slovensko
|
slovensko
PROSTOVOLJNO DODATNO POKOJNINSKO ZAVAROVANJE
Za uvod
Nov zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list RS, st.
106/99) uvaja dolgorocne spremembe v pokojninskem in invalidskem zavarovanju.
Ena izmed najpomembnejsih novosti je uvedba prostovoljnega dodatnega
pokojninskega zavarovanja. Ta sprememba je poleg sprememenjenih pogojev
za upokojevanje tako pomembna, da zadeva prakticno vsakega posameznika,
se posebej pa tiste, ki jih do upokojitve loci deset let in vec. Zaradi
podaljsevanja pricakovane zivljenjske dobe, zmanjsanja rodnosti,
staranja prebivalstva ter tudi neprimernega ravnanja z vplacili v
pokojninsko blagajno v preteklosti sistem obveznega pokojninskega zavarovanja
ne bo mogel vec zagotavljati zadostnih sredstev za izplacevanje pokojnin
v sedanjem obsegu. Zato se uvaja dodatno prostovoljno pokojninsko
zavarovanje, ki ne temelji na vplacilih prispevkov vseh zavarovancev za
izplacilo pokojnin vseh upokojencev, ampak na varcevanju vsakega posameznika.
Z obveznim pokojninskim zavarovanjem si bo posameznik sicer
zagotovil pokojnino, ki pa bo glede na neto placo, ki jo je prejemal v
casu zaposlitve, bistveno nizja. S prostovoljnim dodatnim pokojninskim
zavarovanjem si bo posameznik zagotovil vsaj taksno
razmerje med neto placo in pokojninskimi prejemki, kot je to veljalo
do spremenjenega zakona o pokojninskem in pokojninskem zavarovanju, torej
priblizno 85% osnove za polno pokojninsko dobo, izracunane na
dolgoletnem povprecju plac, s tem pa vsaj primeren
zivljenjski standard v starosti.
O sistemu pokojninskega zavarovanja
Novi zakon uvaja koncept t.i. treh stebrov pokojninske reforme:
- prvi
steber -
obvezno pokojninsko zavarovanje, kjer se
izplacilo pokojnin sproti zagotavlja iz vplacanih prispevkov. Ostaja
temelj pokojninskega zavarovanja. Prispevki so predpisani in
imajo poseben polozaj v davcnem sistemu.
- drugi
steber -
obvezna in prostovoljna kolektivna in
individualna dodatna pokojninska zavarovanja. V obvezno
dodatno pokojninsko zavarovanje so vkljuceni vsi zavarovanci, ko so do
uveljavitve novega zakona imeli priznano t.i. beneficirano dobo. V
prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje se lahko vkljucijo vsi
zaposleni ali upokojenci, za to zavarovanje pa so
izdelani pokojninski nacrti, ki opredeljujejo vsa razmerja med zavarovanci
in izvajalci zavarovanj. Ta zavarovanja se izvajajo po nalozbenem nacelu
z vplacili na osebni racun posameznika ter z davcnimi olajsavami, ne
glede na to ali premije vplacuje posameznik sam
ali organizacija, kjer je zaposlen ali pa kombinirano. Visina premije
je omejena navzdol, navzgor pa na ta nacin, da se nad dolocenim zneskom
vplacana premija ne steje vec za davcno olajsavo.
- tretji
steber -
individualna prostovoljna dodatna
pokojninska zavarovanja po zakonu o pokojninskem in invalidskem zavarovanju,
kjer lahko premije vplacuje vsak, ne glede na to ali je zaposlen ali
upokojenec. Premije niso omejene, vendar se
kot davcna olajsava upostevajo le v okviru 3% olajsav po zakonu
o dohodnini, ce pa premije placuje delodajalec, se upostevajo kot
boniteta.
Podrobneje o drugem stebru
S prvim stebrom se zagotavlja minimalna socialna varnost za
starost. Zaradi ze omenjenih dejavnikov se bo pokojnina na podlagi
vplacevanja prispevkov v tem stebru bistveno znizala v primerjavi s
sedanjimi pokojninami in ne bo zadoscala za primeren
zivljenjski standard v starosti.
Varcevanje v tretjem stebru je sicer ze zdaj mogoce v obliki rentnih
zavarovanj, ki jih izvajajo zavarovalnice, vendar zaradi minimalnih
davcnih olajsav za posameznika, nic olajsav pa za delodajalca, ni
zelo zanimivo. Prednost tega sistema je, da so premije neomejene,
vendar je rizicnost tega zavarovanja vecja.
Bistvena novost v nasem sistemu pokojninskega zavarovanja je torej
drugi steber. Zaposleni in delodajalci bodo morali za dodatno
pokojninsko zavarovanje poskrbeti sami
ter se vkljuciti v pokojninski nacrt prostovoljnega dodatnega pokojninskega
zavarovanja, ki ga lahko izvajajo pokojninski skladi, oblikovani kot
vzajemni pokojninski skladi ali kot specializirane pokojninske druzbe.
Pokojninske nacrte pa lahko izvajajo tudi zavarovalnice.
Pokojninski nacrt doloca pogoje za pridobitev pravic iz prostovoljnega
dodatnega pokojninskega zavarovanja, vrsto in obseg teh pravic ter postopek
za njihovo uveljavitev. Pokojninski nacrt mora odobriti minister za delo,
po odobritivi pa se pokojninski vpise v poseben register.
Z zakonom je prepisana vsebina pokojninskega nacrta. Prostovoljno dodatno
zavarovanje po pokojninskem nacrtu mora kriti izplacilo dodatne starostne
pokojnine, lahko pa krije tudi izplacilo predcasne starostne pokojnine za
cas od pridobitve pravice do predcasne pokojnine do pridobitve pravice
do pokojnine iz obveznega zavarovanja.
V drugem stebru se vplacujejo denarna sredstva na osebni racun zavarovanca
na podlagi pokojninskega nacrta, z namenom. da se jim ob doloceni starosti
zagotovijo dodatne pokojnine ali druge pravice, dolocene s pokojninskim
nacrtom. Glede na davcni status vplacil se prostovoljno dodatno pokojninsko
zavarovanje deli na dodatno zavarovanje, ki ga financira posameznik
(individualno) in dodatno zavarovanje, ki ga financira delodajalec
(kolektivno dodatno zavarovanje), mogoca pa je tudi kombinacija obeh.
- Individualno
zavarovanje
Pri individualnem zavarovanju je zavezanec za vplacilo premije
posameznik, ki placuje premijo v pokojninski sklad iz svoje neto place, kjer
se mu prizna olajsava do celotnega davcno dolocenega zneska (24 % prispevkov
za obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje iz bruto place oz. 5,844%
bruto place, vendar najmanj 3.000 SIT in najvec 30.000 SIT). Lahko placuje
vec, vendar se visja premija ne steje v davcne olajsave
oz. se lahko steje v ovir 3% splosnih olajsav. Opozoriti pa je treba, da
tu ne gre za davcno oprostitev, saj bo dodatna pokojnina obdavcena po
zakonu o dohodnini in gre le za casovni zamik placila dohodnine - torej
vplacane premije so davcna olajsava (v predpisanih mejah) v casu vplacevanja,
vendar je dodatna pokojnina v casu prejemanja obdavcena. Zakon o dohodnini
sicer se ne doloca, da bodo tako vplacane premije v celoti davcna
olajsava (torej mimo ze obstojecih 3% olajsav), vendar je postopek sprememb
zakona v tem smislu v teku. Opozoriti je treba tudi na stroske vplacevanja
premije, kot so doloceni s pokojninskim nacrtom. Za doloceni vplacani znesek
posameznika upravljalec pokojninskega sklada obracuna vstopne stroske
(dejansko gre za vrsto provizije - npr. 6% placane premije), tako da
na racun posameznika ne gre celoten vplacan znesek. Zaracunajo se tudi
stroski upravljanja, ki se ne zaracunavajo direktno posamezniku ampak
zmanjsujejo donos v posameznem letu. Izstopni stroski pa so stroski
izstopa iz pokojninskega nacrta v dolocenem odstotku od vrednosti sredstev
na racunu.
- Kolektivno
zavarovanje
Vplacila po pokojninskem nacrtu lahko delno ali v celoti financira
delodajalec tako, da placuje premijo v korist svojih zaposlenih, ki so
vkljuceni v ta nacrt. Da se ta vplacila stejejo v davcno olajsavo
za delodajalca, mora biti v nacrt vkljucenih najmanj 66 % vseh
zaposlenih v rednem delovnem razmerju. Lahko je doloceno, da del premije
placujejo delavci sami v skladu s kolektivno pogodbo, ce pa to vprasanje
v kolektivni pogodbi ni urejeno, se pokojninski nacrt oblikuje v skladu
s pogodbo med delodajalcem in zaposlenimi, ki jih predstavlja pristojni
organ reprezentativnega sindikata pri delodajalcu.
- Izvajalci
pokojninskih nacrtov
Pokojninski sklad se lahko oblikuje kot vzajemni pokojninski sklad
ali ustanovi kot pokojninska druzba.
Vzajemni pokojninski sklad je premozenje, ki se financira z vplacanimi
premijami in oblikuje z upravljanjem teh sredstev, namenjeno pa je za
kritje dodatnih pokojnin zavarovancev, ki so vplacevali v ta sklad.
Sklad je v lasti zavarovancev, ni pravna oseba, imeti mora najmanj 1000
clanov, deluje pa izkljucno v korist zavarovancev. Ker sklad ni pravna
oseba, mora imeti upravljalca. Vzajemni pokojninski sklad je odprt ali zaprt
in ima svoja pravila. Sestavni del pravil je tudi pokojninski nacrt. Vzajemni
pokojninski sklad lahko upravljajo zavarovalnice ali banke. Odprti sklad je
tisti, ki clanstva ne pogojuje z delovnim razmerjem pri istem delodajalcu
in se vanj se lahko vkljuci vsak posameznik. Ustanovijo ga lahko banke in
zavarovalnice. Zaprti pokojninski sklad je tisti, katerega clani lahko
postanejo le posamezniki, ki so v delovnem razmerju pri delodajalcu, ki
je ustanovitelj sklada (npr. velike gospodarske druzbe; vec druzb, ki
skupaj izpolnjujejo pogoje za veliko gospodarsko druzbo; Republika
Slovenija; javni zavodi (posamicno ali vec skupaj), ki imajo vec kot
1000 zaposlenih). Ustanovitelj zaprtega sklada mora za upravljanje sklada
skleniti pogodbo z upravljalcem (banko ali zavarovalnico).
Pokojninski sklad se lahko oblikuje kot pokojninska druzba, ki je
pravna oseba in izvaja pokojninske nacrte. Pokojninska druzba mora
imeti vsaj 15.000 zavarovancev in mora biti oblikovana kot delniska druzba.
Pravzaprav je to zavarovalnica, ki je specializirana za
dodatna pokojninska zavarovanja.
- Donos
Pri prostovoljnem dodatnem pokojninskem zavarovanju posameznik sam
prevzema nalozbeno tveganje z zajamcenim donosom na vplacano cisto
premijo (premija brez vstopnih stroskov). Zajamceni donos mora biti
izrazen z letno stopnjo donosnosti, ki ne sme biti nizja od 40% povprecne
letne obrestne mere na drzavne vrednostne papirje z dospelostjo nad enim
letom. Pravila za izracun povprecnega donosa drzavnih vrednostnih papirjev
doloci minister za finance. Upravljalec pokojninskega sklada
mora vsak mesec izracunati donos za zadnjih 12 mesecev. Ce je dejanski
donos visji od zajamcenega donosa, opredeljenega v pokojninskem nacrtu,
mora upravljalec razliko oblikovati kot rezervacijo. Ta rezervacija se
lahko krije le za pokritje primerov, ko je dejanski donos
nizji od zajamcenega. Ce pa rezervacije te razlike ne pokrivajo, mora
upravljalec iz lastnih sredstev pokriti razliko do zajamcenega donosa. V
casu varcevanja ni nobenega zavarovanja za sredstva na racunu, ni jamcevanja
drzave, izvajalec nacrta jamci sam.
- Izplacevanje
dodatne pokojnine
Zavarovanec prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja pridobi pravico
do dodatne starostne pokojnine, ce je dopolnil starost 58 let, uveljavil
pravico do pokojnine iz obveznega zavarovanja ter je bil najmanj 10 let
vkljucen v prostovoljno dodatno zavarovanje. Dodatna pokojnina se
izplacuje v obliki mesecne pokojninske rente. Ne glede na pogoje za
pridobitev dodatne starostne pokojnine pa lahko zavarovanec, ki ni vec
vkljucen v obvezno zavarovanje, pridobi pravico do predcasne dodatne
starostne pokojnine, ce je bil vkljucen v prostovojno dodatno
zavarovanje najmanj 15 let, je dopolnil 53 let starosti in je vkljucen v
prostovoljno dodatno zavarovanje po pokojninskem nacrtu, ki zagotavlja
pravico do predcasne dodatne starostne pokojnine. Do dodatne invalidske ali
druzinske pokojnine je upravicen le zavarovanec, ki je vkljucen v
pokojninski nacrt, ki krije taksna izplacila.
Ce zavarovanec umre v casu vplacevanja premij, zavarovanje preneha,
pravico do privarcevane vrednosti (brez stroskov) pa ima tista oseba, ki je
navedena v zavarovalni polici oz. dedici zavarovanca, ce v polici ni
naveden upravicenec. Ce zavarovanec umre med prejemanjem rente, se
renta preneha izplacevati, upravicenec oz. dedici pa niso upraviceni do
nicesar. Dedovanje je mogoce le v casu varcevanja.
Kaj storiti?
Glede na demografske trende bodo financne obremenitve prihodnjih
generacij za zagotavljanje ustreznega zivljenjskega standarda v starosti
vedno hujse. Sistem obveznega pokojninskega zavarovanja, kot ga poznamo,
sam ne zadostuje za zagotavljanje ustreznih sredstev. Zato za tiste, ki
zivijo vecinoma le od svoje place, vkljucitev v dodatno pokojninsko
zavarovanje ni vprasanje. Izbira nacina pa je seveda odvisna od posameznika,
pa tudi od delodajalcev ter sindikatov. Glede na davcne olajsave,
ki jih po zakonu drzava, je za delodajalce in delavce
najbolj zanimiv pristop h kolektivnemu dodatnemu zavarovanju. Seveda
morajo biti zato izpolnjeni doloceni pogoji (vkljuciti se mora vsaj
66 % zaposlenih pri delodajalcu, delodajalec financira vsaj del dodatnega
zavarovanja), po drugi strani pa delodajalci v tem primeru povecujejo
direktne stroske dela.
Vsak posameznik se lahko vkljuci v odprte vzajemne pokojninske sklade,
ne glede na zaposlitev in s tem tudi ni vezan na pokojninski nacrt svojega
delodajalca.
Institut kot javni raziskovalni zavod je neprofitna organizacija in
ne placuje davka na dobicek. Iz tega vidika izgleda, da interes instituta
kot delodajalca seveda ni v tem, da financira prostovljno dodatno pokojninsko
zavarovanje. Poleg tega bi si institut za taksno financiranje
moral zagotoviti se dodatne vire, k temu bi morala dati soglasje tudi
Vlada RS, saj bi se taksno financiranje moralo izraziti tudi v financnem
nacrtu instituta.
Glede izvajanja prostovoljnega dodatnega pokojninskega
zavarovanja v javnih raziskovalnih zavodih se niti Vlada RS niti SVIZ kot
reprezentativni sindikat za podrocje raziskovalne dejavnosti se
nista opredelila. Najbrz bi bilo dobro urediti ta vprasanja kar v kolektivni
pogodbi, seveda na nacin, ki ne bi slabil financnega stanja javnih
raziskovalnih zavodov ter posegal v sredstva, ki so namenjena raziskovalnemu
delu.
Ne glede na odprta vprasanja pa bi bilo mogoce uveljaviti kolektivno
prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje tudi na
institutu. Na predstavitvah pokojninskih nacrtov je namrec mogoce
ugotoviti, da se javni zavodi ze vkljucujo v kolektivno dodatno
zavarovanje. Sam nacin je odvisen od dogovora med delodajalcem in
reprezentativnim sindikatom.
Marko Burnik, sekretar instituta
Pri pripravi sestavka sem uporabil:
- Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list
RS, st. 106/99, 72/00, 81/00),
- dr. Alenka Znidarsic Kranjc: Kako prevzeti odgovornost za
lastno starost, Gospodarski vestnik, 2000,
- Pokojninski nacrt zavarovalnice Triglav,
- Pokojninska nacrta Prve pokojninske druzbe Prva 1 in Prva 2.
html pripravljen 7.11.2000,
dgc